Lisa Bengtssons memoarer

Igår läste jag ut tredje delen av Lisa Bengtssons memoarer, Tretton ynka veckor, som är skriven av Lotta Olsson. Åh, den är underbar! Lisa skriver om sitt liv som elvaåring, om skolan, kompisarna, och familjen. Lisa älskar att skriva, och hon drömmer om att bli författare - eller poet. I Lisas dagbok får man läsa hennes dikter, hur hon gör när hon skriver, ändrar, stryker över, hur det känns att bli nöjd med det man skrivit, hur det känns att inte bli nöjd med det man skrivit, om hur hon pusslar och lekar med orden för att de ska passa ihop, rimma och få en mening. Det är det här som jag gillar med boken! Jag känner igen mig mycket i det som berättas om Lisas skrivande, och det gillar jag.

När jag läser dom här böckerna om Lisa drar jag paralleller till en annan mellanstadietjej, som Katarina Ros har skrivIt. Hon heter Elin och jag tror att det finns fem böcker om henne. Tycker att böckerna är väldigt lika varandra, tar upp samma saker och handlar om samma saker. Skillnaden är väl att Lisa tycker om att skriva, medan Elin tycker om att, typ, åka skateboard, tror jag? Fast jag kanske har fel. De kanske inte alls är så lika varandra, det kanske bara är som jag kommer ihåg. För det är ett bra tag sedan jag läste Elin, och jag kanske har glömt mycket. Undrar vad jag skulle tycka om Elin-böckerna ifall jag läste dem idag?

Böckerna om Lisa heter Elva år på jorden, Tolv dagar i mitt liv och så Tretton ynka veckor.

Böckerna om Elin heter Jag heter Elin, Elin, mod och modedockor, Elin, nervös och nyklippt, Elin, trassel och trädklättring och Elin, sol och sorg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0