sommar i bullerbyn



Första sommarlovskvällen i fredags och jag hängde i soffan och tittade på alla vi barn i bullerbyn. Filmen börjar med skolavslutning och slutar med att barnen springer iväg till höstterminens första dag. Däremellan går Bullerbybarnen och tittar på näcken, Lisa och Anna går och handlar och glömmer köpa jäst, kanfaliniment, havregryn och falukorv. Olle får sin hund Svipp, höet bärgas och barnen sover på höskullen, rovorna gallras och midsommar firas. Flickorna klättar över nio gärdsgårdar och plockar nio blommor för att drömma om vilka dom ska gifta sig med. Fast det är egentligen onödigt, dom vet redan vilka dom ska ha. Lisa ska ha Olle, Anna ska ha Bosse och Britta ska ha Lasse. På så vis kan dom bo kvar i Bullerbyn hela livet. Fint uträknat va? Vad killarna tycker om detta är en annan sak.


Jag älskar den här filmen, absolut en av mina favoriter. Jag älskar musiken, skådespelarna, bilderna och de starka färgerna. De vuxnas dialekt är en helt underbar småländska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0